Rozwiązania zadań
Zadanie A
Rene van Dooren
The Problemist, 1987-1
1. nagroda
mat w 2 pos.
Zadanie A zawiera wiele złud. Narzucają się próby postawienia białej figury na polach e6 lub e3 w celu przecięcia działania czarnych wież i gońców. I tak np.:
1. Ge6 lub Se6 powodują powstanie gróźb: 2. Hf5# i 2. Wxe5#. Ale czarne się bronią, odpowiednio: 1…cxd6! lub 1…S7g5!
1. Ge3 lub Se3 powodują powstanie gróźb: 2. Hf3# i 2. Hc4#. Tym razem czarne grają odpowiednio: 1…Gxg4! i 1… Wxf7!
Zadanie B
Percy Francis Blake
The Western Morning News and Mercury, 1921
1. nagroda
mat w 3 pos.
Zadanie B jest to starsze zadanie typowe dla zadań z tego okresu. W pierwszym ruchu białe „podstawiają” figurę, co pozwala utworzyć siatkę matową. Rozwiązuje:
Dodatkowo zauważmy, że wszystkie pozycje (poza pierwszym wariantem) kończą się matami wzorowymi. Mat wzorowy jest to pozycja, gdzie wszystkie wolne pola wokół czarnego króla atakowane są przez jedną bierkę białych i żadna figura białych (ewentualnie poza królem) nie jest zbędna.
Zadanie C
Steffen Nielsen, Martin Minski
Oryginał, 2022
wygrana białych
Czarny król jest już w siatce matowej. W pierwszym ruchu nie można (ze względu na 1… Wh7+) odejść wieżą z h4, więc narzuca się:
Zadanie D
Cristopher Jones
Oryginał, 2022
mat w 10 pos.
W takich zadaniach, jak zadanie D, zazwyczaj białe wykonują krótkie groźby, a czarne, broniąc się, szkodzą sobie, dzięki czemu białe mogą zrealizować motyw niepoprawny w początkowej pozycji.