reciprok

reciprok (reciprocal play)

W dwóch wariantach lub fazach może wystąpić wzajemna zamiana elementów, takich jak maty, posunięcia, kolejność posunięć, funkcje bierek, motywy posunięć itp., które można wyrazić za pomocą schematu AB-BA.

posunięcia typu reciprok (reciprocal moves)

W dwóch fazach lub wariantach jedna ze stron wykonuje te same ruchy w odmiennej kolejności. Przykładem tej gry jest temat Tury.

unikanie duali typu reciprok (reciprocal dual avoidance)

Wzajemne unikanie duali występuje, gdy białe mają tę samą pozorną parę matów (lub kontynuacji) obecną w dwóch wariantach. Skutecznemu matowi w jednym wariancie zapobiega się w drugim i odwrotnie.

zamiana motywów obronnych typu reciprok (reciprocal defensive motifs)

W dwóch fazach dwie obrony czarnych zamieniają wzajemnie motywy obronne.

Wróbel, Marian
Polski Związek Problemistów, 1948
1 nagroda
Album FIDE 1945-55

mat w 3 pos.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Skomentuj proszę.x